Simbol si Ortodoxie

Simbol si Ortodoxie
Preț: 10,00 lei
Disponibilitate: în stoc furnizor - in stoc
Editura:
Anul publicării: 2012
Pagini: 262

DESCRIERE

Simbol si Ortodoxie - Florin Mihaescu …scrierile sacre … sunt o traducere, o transcriere a gandului divin, facand posibila trecerea de la limbajul ingerilor … la limbajul omenesc. Si cum logosul divin fulgurant nu este intotdeauna incaput de cuvintele omenesti discursive, evanghelistii, ca si Iisus, apeleaza de multe ori la simboluri… O pilda este … un mijloc de cunoastere mai inalt decat vorbirea obisnuita, este chiar un mod de a cunoaste tainele ceresti care printr-o simpla expunere discursiva nu pot fi intelese. Caci pilda transmuta sensul imediat in sens arhetipal, separa omenescul de divin, unindu-le in acelasi timp in mod surpinzator si patrunzator…Florin Mihaescu ………………………. …Simbol şi Ortodoxie este o introducere la hermeneutica Evangheliilor. Este o deschidere spre doctrina creştină, făcută dintr-un punct de vedere superior, intelectual. Prea lesne uităm că lui Iisus i s-a spus “Învăţătorul”, la fel cum lui Ioan – Botezătorul, lui Isaia – Proorocul, lui Iov – Cel Drept, lui Solomon – Cel Înţelept. Iisus a încarnat în Israel o funcţiune de Cunoaştere. Primul lui act public a fost un act de cunoaştere (Luca 2, 45). Florin Mihăescu scrutează evenimentul christic din perspectiva aceasta covârşitoare, care i-a pus şi continuă să pună în încurcătură pe cei care o abordează. “Poate cea mai bună dovadă că doctrina propovăduită de Iisus se adresează în primul rând cunoaşterii este şi faptul că în unele din aspectele ei ea nu este înţeleasă.” Odată intrat în perspectiva metafizică, n-ai dreptul să pretinzi ca lucrurile să ţi se prezinte sub o formă simplă. Piscurile nu coboară amabil spre cel ce tânjeşte după înălţimi. Dimpotrivă, se învăluie în ceţuri, în lumină orbitoare şi-n flori de gheaţă. Se mai spune că Raiul se ia cu asalt. Din punctul acesta de vedere, disputele dintre Iisus şi fariseii capătă sens. Iudeii îl acuză că vindecă cu ajutorul demonilor (Ioan 8, 43). Iisus spune că ei sunt îndepărtaţi de sensul religiei pe care o propovăduiesc (Ioan 5, 46; Luca 11, 52; Ioan 3, 10). De la neînţelegerea Fariseilor şi până la reaua lor credinţă, până la intoleranţă şi violenţă, culminând cu răstignirea lui Iisus, nu mai e decât un pas. Primul motiv al neînţelegerii este incapacitatea intelectuală a ascultătorilor lui Iisus. Principala problemă în calea înţelegerii era exact schimbarea de perspectivă de la pământesc la ceresc şi de la exterior la interior (Luca 17, 20). Mulţimile abordau mesajul la nivel pragmatic şi emoţional. Fariseii îl receptau analitic şi literal. În prezenţa lui Iisus, care radia o putere neobişnuită, apostolii au înţeles multe lucruri care altfel ar fi rămas superioare puterii lor de înţelegere. Înţelegerea are loc după Înviere (Luca 24, 45). Şi o altă treaptă în înţelegere este atunci când primesc “darul limbilor”, întâiul har al cunoaşterii. Incapacitatea ascultătorilor lui Iisus se datorează în primul rând dificultăţilor doctrinei şi noutăţii ei. Învăţătura creştină se întemeiază pe adevăruri de un înalt şi inefabil nivel metafizic şi teologic, imposibil de abordat exclusiv mental şi logic. Nu doar doctrina este greu accesibilă, ci şi modul în care a propovăduit Iisus. Cele mai mari dificultăţi le pun pildele şi parabolele. “O pildă este aşadar un mijloc de cunoaştere mai înalt decât vorbirea obişnuită, este chiar un mod de a cunoaşte tainele cereşti care printr-o simplă expunere discursivă nu pot fi înţelese. Căci pilda transmută sensul imediat în sens arhetipal, separă omenescul de divin, unindu-le în acelaşi timp în mod surprinzător şi pătrunzător.” Pilda e o vorbire simbolică. Uneori Iisus foloseşte direct simbolul, ca în teologia luminii (Ioan 8, 12). Şi mai greu de înţeles este vorbirea paremiologică, spienţială, care forţează sensul duhovnicesc (Matei 8, 22; 10, 39). Absurditatea aparentă este făcută să provoace metanoia, ruptura de nivel (Marcu 4, 25) prin concilierea contrariilor. …raportările la iubirea creştină, legitimă în sine, dar exacerbate prin renunţarea la privirea atentă asupra funcţiunii cunoaşterii, sfârşesc prin a conferi asupra religiei creştine o imagine trunchiată, şi în cele din urmă falsificată. Rezultatul acestei degenerări nu poate fi decât dispariţia paradigmei intelectuale tradiţionale în spaţiul creştin, cei care se pretind practicanţii acestei religii vehiculând ca toată lumea reflexele lumii profane. Ei nu sunt nici măcar conştienţi de tezaurul ideatic zăvorât în spatele unei uşi dincolo de care nu mai vor să treacă, din plictiseală intelectuală. Ceva aplecări sensibile, mici scheme comportamentale, un efort în fiecare duminică, şi toate aceste crâmpeie numite pompos “religie”…Radu Iliescu Fragmente din carte: …fiecare lucru creat are în spatele lui o raţiune abstractă, un gând al Creatorului. Dumnezeu a alcătuit lumea, conform unui plan ce conţine „raţiunile lucrurilor, întocmite dinainte de veacuri de Dumnezeu" . Aceste raţiuni au generat formele care au dat înfăţişare creaţiei. Prezenţa raţiunilor lui Dumnezeu în lucruri transformă creaţia într-un mesaj simbolic lăsat oamenilor. Şi dacă suntem atenţi la ceea ce spune Sfântul Maxim Mărturisitorul, aflăm că acest mesaj are un scop precis: „pentru a fi mărturie vie existenţei Sale, astfel încât oamenii să afle mai uşor calea spre Dumnezeu, şi pentru ca nici un necredincios să nu aibă ca scuză faptul că nu a ştiut de existenţa lui Dumnezeu şi de voia Lui" . …parintele Dumitru Stăniloae asociază puterile dăruite de Dumnezeu omului cu complexitatea creaţiei materiale: „Dumnezeu creând lucrurile ca plasticizări şi sensibilizări ale raţiunilor Sale a dat totodată omului raţiunea ca organ de cunoaştere a lor". Adam, el însuşi „chip a Dumnezeu", demonstrează capacitatea umană de a recunoaşte raţiunile lui Dumnezeu din lucruri. Prin numele ce le dă animalelor, Adam arată putere de a recunoaşte esenţele nominale. Contemplând imaginile naturale ale lumii create, Adam vede semnătura divină şi astfel poate atribui fiecărei fiinţe numele esenţei transcendente... CUPRINS: STUDIU INTRODUCTIV CUNOAŞTERE ŞI LIMBAJ ÎN EVANGHELII CONTEMPLAŢIE ŞI CREAŢIE CREAŢIE ŞI ISTORIE CREDINŢĂ, IUBIRE, CUNOAŞTERE DESPRE NĂDEJDE RAIUL DIN NOI IADUL DE LÂNGĂ RAI MÂNTUIRE ŞI DESĂVÂRŞIRE DE LA PEDEAPSĂ LA IERTARE JERTFA ÎNTRE DĂRUIRE ŞI RENUNŢARE TREPTELE RECUNOŞTINŢEI RECULEGEREA SAU REGĂSIREA DE SINE CULTURĂ ŞI ÎNCHINARE

RECENZII

Spune-ne opinia ta despre acest produs! scrie o recenzie
Created in 0.0219 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.