Psihologia evolutiei posibile a omului

Psihologia evolutiei posibile a omului
Preț: 20,00 lei
Disponibilitate: stoc indisponibil - stoc zero
Editura:
Anul publicării: 2013
Pagini: 136

DESCRIERE

Psihologia evolutiei posibile a omului - P.D. Ouspensky Fragmente din carte: Voi vorbi despre studiul psihologiei, dar trebuie să vă avertizez că psihologia despre care vorbesc este foarte diferită de orice aţi putea cunoaşte sub acest nume. Pentru început trebuie să spun că, practic, niciodată în istorie psihologia nu a stat la un nivel aşa de jos ca în timpurile actuale. S-a pierdut orice legătură cu originile sale şi cu semnificaţia sa, astfel încât în prezent este chiar dificil să defineşti termenul de psihologie; să spui ce este psihologia şi ce studiază ea. Şi este astfel, în ciuda faptului că niciodată în istorie nu au existat aşa de multe teorii şi scrieri în domeniu. Psihologia este uneori numită o ştiinţă nouă, ceea ce este foarte greşit. Psihologia este probabil cea mai veche ştiinţă şi, din păcate, în trăsăturile sale esenţiale, o ştiinţă uitată. Pentru a înţelege cum poate fi definită, este necesar să ne dăm seama că psihologia, cu excepţia timpurilor moderne, nu a existat niciodată sub propriul său nume. Dintr-un motiv sau altul, psihologia a fost totdeauna suspectată de tendinţe greşite sau subversive, fie religioase, fie politice sau şi a trebuit să folosească diferite paravane. De mii de ani psihologia a existat sub numele filosofie. In India toate formele de Yoga, care sunt esenţialmente psihologice, sunt descrise ca unul din cele şase sisteme de filosofie. Invăţăturile sufi, care de asemenea sunt în principal psihologice, sunt privite ca parţial religie şi parţial metafizică. In Europa, chiar foarte recent, în ultimele decenii ale secolului al XlX-lea, multe lucrări de psihologie au fost privite ca opere filosofice. Şi în ciuda faptului că aproape toate ramurile filosofiei ca logica, teoria cunoaşterii, etica, estetica se refereau la activitatea minţii umane sau a simţurilor, psihologia a fost considerată ca inferioară filosofiei referindu-se numai la aspectele inferioare şi mai neînsemnate ale naturii umane. Paralel cu existenţa sa sub numele de filosofie psihologia a existat chiar mult timp legată de una sau alta dintre religii. Aceasta nu trebuie să însemne că religia şi psihologia au fost vreodată unul şi acelaşi lucru ori că legătură dintre religie şi psihologie a fost recunoscută. Dar nu există nici o îndoială că aproape oricare religie cunoscută - bineînţeles nu mă refer la unele "false religii" moderne - au dezvoltat un fel sau altul de învăţătură psihologică, legată adesea de o anumită practică, astfel încât foarte adesea studiul religiei a inclus studiul psihologiei. Există multe opere excelente de psihologie în literatura religioasă tradiţională din diferite ţări şi epoci. De exemplu în Creştinismul timpuriu a existat o colecţie de cirţi de diferiţi autori sub numele general de Philokalia, folosită în vremurile noastre în Biserica Răsăriteană, în special pentru instruirea călugărilor. Pe timpul când psihologia era legată de filosofie şi religie ea a existat de asemenea şi sub forma artei. Poezia, arta dramatică, sculptura, dansul, chiar arhitectura erau mijloace pentru transmiterea cunoştiinţelor psihologice. De exemplu catedralele gotice au fost, prin semnificaţia lor esenţială, opere de psihologie. In timpurile străvechi, înainte ca filosofia, religia şi arta să-şi fi căpătat formele lor distincte, aşa cum le cunoaştem noi astăzi, psihologia a existat sub forma Misterelor, asemenea celor din Egipt şi din vechea Grecie. Mai târziu, după dispariţia Misterelor, psihologia a existat sub forma învăţăturilor Simbolice, care uneori erau legate, alteori nu, cu religia perioadei respective, cum ar fi astrologia, alchimia, magia şi mai nou masoneria, ocultismul şi teosofia. Acum este necesar să remarcăm că toate sistemele şi doctrinele psihologice, cele care există sau au existat în mod public şi cele care au fost ascunse sau deghizate, pot fi împărţite în două categorii principale: Prima: sisteme care studiază omul aşa cum îl găsesc ele, sau aşa cum presupun sau îşi imaginează că este el. Psihologia "ştiinţifică" modernă, sau ceea ce se cunoaşte sub acest nume, aparţine acestei categorii. A doua: sisteme care studiază omul, nu din punctul de vedere a ceea ce este el sau a ceea ce pare să fie, ci din punctul de vedere a ceea ce el poate să devină, adică din punctul de vedere al evoluţiei sale posibile. Acestea din urmă sunt în realitate sistemele iniţiale sau în orice caz cele mai vechi şi numai ele pot să explice originea uitată şi semnificaţia psihologiei. Dacă înţelegem importanţa studierii omului din punctul de vedere al evoluţiei sale posibile, vom înţelege că primul răspuns la întrebarea ce este psihologia, ar fi că psihologia este studiul principiilor, legilor şi faptelor evoluţiei posibile a omului. Aici, în aceste prelegeri, eu voi vorbi numai din acest punct de vedere. Prima întrebare ar fi, ce înseamnă evoluţia omului, şi a doua, dacă există anumite condiţii speciale pentru ea...

RECENZII

Spune-ne opinia ta despre acest produs! scrie o recenzie

Titluri de aceiași autori

Created in 0.0158 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.