?
*
1 2 3 4 5
?
*
?

Povestiri ortodoxe - Anton P. Cehov …fiecare mare scriitor s-a hrănit dintr-o mare cultură, dintr-o mare tradiţie. Unii dintre ei şi-au afişat credinţa şi chiar au promovat-o prin scrierile lor. Nu mă refer la literatura dulceagă de propagandă religioasă, ci la opere care au făcut înconjurul lumii, devenind piese de rezistenţă ale literaturii universale, cum ar fi Siddhartha a lui Hermann Hesse, Povestirile orientale ale lui Marguerite Yourcenar sau Povestirile hasidice ale lui Martin Buber. Povestirile ortodoxe ale lui Cehov cuprinse în volumul de faţă nu au fost scrise programat şi nu au pretenţia cărţilor enumerate mai sus. Adică, nu există o carte a lui Cehov Povestiri ortodoxe. Acest titlu ni l-am îngăduit noi, adunînd la un loc textele evident ortodoxe ale scriitorului. Antologia de faţă este, fără îndoială, o baie de lumină şi un izvor care ţîşneşte curat din adîncurile celei mai autentice tradiţii evanghelice şi patristice. Credem că el va satisface setea multora din cei care caută sincer să cunoască şi să înţeleagă Ortodoxia. Căci – nu-i aşa? – „omul trebuie să fie credincios sau să caute credinţa, altminteri viaţa lui este pustie” (Anton Cehov)”. Ieromonah Savatie Bastovoi ………………….. …nu veţi găsi la el nici cea mai mică încercare de idealizare. Personajele lui pot fi preoţi beţivi, neinstruiţi, murdari, preoţi opriţi de la slujbă pentru păcate sau habotnici care îşi omoară fratele pentru că a mîncat ulei în prima săptămînă din Postul Mare. Cu alte cuvinte, atmosfera surprinsă de Cehov este aceeaşi care 1-a determinat pe Tolstoi să desfiinţeze preoţimea în scrierile sale şi să părăsească biserica, pentru a-şi făuri un creştinism propriu, chiar o sectă proprie. Cehov scrie cu atîta mărinimie şi cu atîta dragoste, încît te face să te ruşinezi de propria ta viată, de mîndria ta, de murdăria ta. Citind aceste povestiri, vrei să ascunzi la spate piatra pe care pînă atunci ai ţinut-o în mînă sau plîngi şi te bucuri împreună cu femeia păcătoasă pe care a iertat-o Hristos... CUPRINS: Notă asupra traducerii Un Cehov ortodox Sfînta simplitate Coşmarul Scrisoarea Cazacul Omorul Volodea cel mare şi Volodea cel mic Arhiereul In noaptea sfîntă Panihida

Created in 0.0266 sec