Nasteri mistice - Mircea Eliade

Nasteri mistice - Mircea Eliade
Preț: 32,00 lei
Disponibilitate: în stoc furnizor - in stoc
ISBN: 973-50-2245-7
Editura:
Anul publicării: 2013
Pagini: 268

DESCRIERE

Nasteri mistice - Mircea Eliade …s-a spus adeseori că una dintre caracteristicile lumii modeme este dispariţia oricăror rituri iniţiatice semnificative. De importanţă primordială în societăţile tradiţionale, iniţierea semnificativă este practic inexistentă în lumea modernă occidentală. Diferitele credinţe creştine păstrează, desigur, într-o măsură sau alta, urme ale unui mister iniţiatic. Botezul este esenţialmente un rit iniţiatic; hirotonisirea implică o iniţiere. Dar, să nu uităm, creştinismul a triumfat în lume şi a devenit o religie universală tocmai pentru că s-a detaşat de climatul misterelor greco-orientale şi s-a proclamat o religie a mântuirii accesibilă tuturor. ………………. …în accepţiunea sa cea mai generală, termenul de iniţiere indică un corpus de rituri şi învăţături orale al căror scop este producerea unei schimbări hotărâtoare în statutul religios şi social al celui supus iniţierii. In termeni filozofici, iniţierea echivalează cu o schimbare fundamentală a condiţiei existenţiale; la capătul încercărilor sale neofitul se bucură de o cu totul altă existenţă decât cea dinaintea iniţierii: el a devenit altul. Dintre diversele categorii de iniţiere, iniţierea de pubertate este deosebit de importantă pentru înţelegerea omului premodern. Acolo unde există, aceste „rituri de trecere" sunt obligatorii pentru toţi tinerii tribului. Pentru a câştiga dreptul de a fi admis în rândul adulţilor, adolescentul trebuie să treacă printr-o serie de probe iniţiatice: datorită acestor rituri şi revelaţiilor pe care ele le comportă, el va fi recunoscut ca membru de încredere al societăţii. Iniţierea îl introduce pe novice în comunitatea umană şi în lumea valorilor culturale şi spirituale. El îşi însuşeşte nu numai modelele de comportament, tehnicile şi obiceiurile adulţilor, ci şi miturile şi tradiţiile sacre ale tribului, numele zeilor şi istoria creaţiilor lor; în primul rând, el învaţă relaţiile mistice dintre trib şi Fiinţele supranaturale aşa cum au fost ele stabilite la începutul timpului. ………………….. Această „istorie sacră" — mitologia - este exemplară: ea povesteşte cum au apărut lucrurile, dar în acelaşi timp întemeiază întregul comportament uman şi toate instituţiile culturale şi sociale. Deoarece omul a fost creat şi civilizat de Fiinţe supranaturale, comportamentul său şi totalitatea activităţilor sale aparţin istoriei sacre, iar această istorie trebuie să fie păstrată cu grijă şi transmisă intactă generaţiilor următoare. In esenţă, omul este ceea ce este pentru că în zorii Timpului i s-au întâmplat anumite lucruri, lucruri povestite de mituri. Aşa cum omul modern se proclamă fiinţă istorică, formată de-a lungul întregii istorii a omenirii, omul societăţii arhaice se consideră produsul final al unei istorii mitice, adică al unei serii de evenimente care au avut loc in illo tempore, la începutul Timpului. Dar în timp ce omul modern vede in istoria care 1-a precedat o lucrare absolut omenească şi mai cu seamă, crede că are puterea sa o continue şi să o perfecţioneze la infinit, pentru omul societatilor tradiţionale tot ceea ce este semnificativ – deci creator si puternic - s-a petrecut la începuturi, în Timpul miturilor… CUPRINS: Cuvant inainte I. MISTERE INIŢIATICE ÎN RELIGIILE PRIMITIVE Remarci preliminare Terenul sacru Despărţirea de mamă Misterul iniţierii Kurnai. Fiinţa supremă şi iniţierea în tribul Yuin Simbolismul morţii iniţiatice Semnificaţia încercărilor iniţiatice Iniţiere şi regenerare colectivă II. ÎNCERCĂRI INIŢIATICE Bull-roarer şi circumcizia Simbolismul subinciziei Iniţierea în Ţara de Foc Scenariile morţii iniţiatice înghiţirea de către un monstru Treptele revelaţiei III. DE LA RITURILE TRIBALE LA CULTELE SECRETE Iniţierea fetelor Trepte în iniţierile feminine Un cult secret australian care încă mai există Simbolismul iniţiatic al regressus ad uterum Simbolismul noii naşteri în iniţierile indiene Sensurile multiple ale simbolismului embriologic IV. INIŢIERI INDIVIDUALE ŞI SOCIETĂŢI SECRETE Coborârea în Infern şi iniţierile eroice Simbolismul iniţiatic al Symplegadelor Iniţieri individuale: America de Nord Societăţile de dans Kwakiutl Societăţile secrete masculine Motive iniţiatice comune riturilor de pubertate şi societăţilor secrete Societăţile secrete feminine Antagonism şi atracţie reciprocă V. INIŢIERI EROICE ŞI INIŢIERI ŞAMANICE A fi cuprins de starea bersekr Iniţierea lui Cuchulainn Simbolismul căldurii magice Iniţierile şamanice Probele iniţiatice ale şamanilor siberieni Rituri publice ale iniţierilor şamanice Tehnici ale extazului Iniţierile vracilor australieni Influenţe asiatice în Australia VI. TEME INIŢIATICE ÎN MARILE RELIGII India Urme ale riturilor de pubertate în Grecia antică Eleusis şi misterele elenistice Creştinismul şi iniţierea Supravieţuirea motivelor iniţiatice în Europa creştină Motive iniţiatice şi teme literare Câteva remarci finale Epilog Indice

RECENZII

Spune-ne opinia ta despre acest produs! scrie o recenzie
Created in 0.0364 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.