Mosul din Carpati - Ghelasie Gheorghe

Mosul din Carpati -  Ghelasie Gheorghe
Preț: 25,00 lei
Disponibilitate: în stoc furnizor - in stoc
Editura:
Anul publicării: 2014
Pagini: 224

DESCRIERE

Mosul din Carpati. Mistica iconica - Ieromonah Ghelasie Gheorghe …în zilele noastre, mai mult ca oricând, „Culturile Spirituale" se întâlnesc nu atât să se confrunte, cât să se „cunoască" reciproc. Unii, însă, fac un fel de „amestec" ce le falsifică şi le denaturează. De aici străduinţa de a menţine puritatea Spiritualităţilor, ca de abia apoi să se Cunoască între ele. Cel mai greu fapt de astăzi este tocmai această „puritate neamestecată” a tradiţiilor. Şi noi vom încerca să scoatem în evidenţă specificul unei Tradiţii, Specificul Mistic Carpatin. „Caracterul unei Spiritualităţi" are mare importanţă. Omul încearcă o „prefacere" a lucrurilor; crezând că le dezvoltă, în fond denaturându-le până la distrugere. A „păstra" un fapt în „puritatea"sa este cea mai mare garanţie că îl poţi avea. Cel mai mare impediment este însă „răspunsul urmaşilor", care dau importanţă unor amănunte nesemnificative. Şi în Religie, astăzi mai mult ca oricând, este „frica de erezie" la orice pas. Orice dezvoltare teologică este privită, mai întâi cu „suspiciuni". Peste tot se vorbeşte de „neo-forme". De aici nevoia de Repere în jurul cărora să fie totul. In Religie sunt Reperele Sfinţilor Părinţi. Noi, cei de astăzi, „ne facem suport" pe Sfinţii Părinţi, altfel cădem în „golul neo-formelor” distructive. Este o mare problemă astăzi Reînvierea Duhului Tradiţiilor Sfinţilor Părinţi. Tradiţiile adesea s-au „amestecat”, mai ales acolo unde au fost confruntările cele mai mari. De asemenea, Tradiţiile sunt legate direct de Caracterul autohton. Mistica Ortodoxă Creştină este cunoscută sub denumirea de Isihasm, chiar dacă acest nume este folosit direct de abia în sec. XIV. La începuturi era tainica Vieţuire duhovnicească, ce devine Isihasm-Liniştea Mistică. Se vorbeşte de o „artă si iscusinţă” a vietii Mistice, Practica Filocalică. Şi în creştinism a fost şi este o căutare a Trăirii Vieţii de Taina. Se cunosc specificul Sinaitic, Athonit, Slav şi noi evidenţiem şi pe cel Carpatin. Cel Sinaitic este de mediu nisipos şi torid, ca asceza trupului; cel Athonit de mediu acvatic, ca asceza a Minţii; cel Slav ca mediu de Câmpie, ca asceza a Inimii; cel Carpatin, de Pădure, ca ICONIC. Caracterul nostru autohton Carpatin are şi el specificul său, prin faptul că mediul nostru Carpatin este deosebit, şi-a pus amprenta în acest sens. La noi este o vegetaţie bogată, în tradiţionalul nostru spiritual traco-dacic nu s-a pus problema unei ruperi directe între Spirit şi trup, între Suflet şi trup. Nu s-a pus problema unui ascetism drastic ca la sinaiţi, considerându-se trupul totuşi un ceva care face parte integrantă din întreaga Fiinţialitate a noastră. Nu s-a pus problema luptei cu duhurile rele. Eu l-am numit caracter ICONIC. De ce l-am numit caracter ICONIC? Pustnicii din Munţii Apuseni se numeau Iconari. Iconari, nu în sensul de a fi pictori de Icoane, ci în sensul că aveau o evlavie extraordinară, un fel de mistică a Icoanei. Taina ICOANEI este Taina ÎNTRUPĂRII Lui HRISTOS, care aduce Nevăzutul şi într-un Văzut. Dar, se consideră că Văzutul este incapabil să „Arate" cu adevărat cele Nevăzute, de aceea Icoana este considerată doar „.Fereastră parţială" spre Nevăzutul de Taină. Aşa Icoana ar fi o Rază de HAR al celor de Dincolo. în sensul ICONIC Carpatin, ICOANA are o ÎNCĂRCĂTURĂ Totală a Nevăzutului. Se consideră că ICONICUL este tocmai Taina peste Fire, prin care cu adevărat Necuprinsul poate fi „ Cuprins" fară ca să fie „limitat". De unde sensul de la „Nevăzut la Văzut", deosebit de sensul Athonit (de la văzut la Nevăzut). ICONICUL este marele Miracol al DIVINULUI ce Se ÎNTRUPEAZĂ, nu al Trupului ce se deschide spre DIVIN. Athoniţii, mai filosofi, consideră că important este să transcenzi lumea în Cele Dincolo de lume, pe când, Carpatin, a „acoperit" DIVINUL, şi, aşa, trebuie „dezvăluit" din „negura" lumii- în viziunea Carpatină, dezvăluirea nu se face prin Urcare- transcendere, ci tot prin Coborâre-ICONIZARE. Acest SURPLUS de COBORÂRE DIVINA face ICONICUL Carpatin, ce dă ICOANEI mai multă SACRALITATE. Aşa ICOANA Carpatină nu este doar o Raza de Har; ci ALTAR pe care Coboară însuşi DIVINUL în Totalitate de HAR. Vom încerca o relatare a câtorva „repere" de Caracter Carpatin. Tradiţia Pustnicului Neofit ne-a prilejuit o reconstituire în acest sens. Cele câteva „Memorii" despre Pustnicii din străvechea Vatră Eremită- pustnicească a Munţilor Râmeţ din Ardeal (Munţii Apuseni) sunt grăitoare. Expunerea noastră va părea o Povestire. De fapt, am ales această modalitate pentru o accesibilitate mai mare la Tainele mistice, care devin din ce în ce mai neînţelese. Ultimul Pustnic din aceste locuri, Arsenie Praja, a trecut şi el la DOMNUL şi, se crede, că s-a terminat şi continuitatea, ce de secole s-a păstrat fără întrerupere. Vremea noastră se caracterizează tocmai prin „ruperile tradiţiilor" şi prin lipsa succesorilor care să le actualizeze. Se pare, însă, că unele „Tradiţii" au în sine o PUTERE Tainică, ce le menţin în pofida tuturor piedicilor. Sunt unele Memorii, ce nu se şterg, şi, care, Reapar tocmai când se consideră că s-au pierdut. Micile Parabole, pe care le intercalăm, sunt din tradiţia orală, ce am avut ocazia să ie descopăr. Sunt încă multe Taine ce stau învăluite în povestirile bătrâneşti. Patericul-Memorialul Strămoşilor este Scriptura populară, tot aşa de revelatoare. Relatarea noastră o considerăm o sumară încercare de Re-Memorarea Patericului Carpatin. Aşteptăm pe cei care vor evidenţia mai mult, chiar prin Re-Invierea DUHULUI de Trăire în acest specific de Caracter. Ghelasie Gheorghe CUPRINS: Iconicul Duhovnicului Inceputul şi Sfârşitul Mistica trecerii în VEŞNICIE Origini Moise URMAŞII lui ZALMOXE Ultimul URMAŞ al lui ZALMOXE, primul MUCENIC Dac Creştin Zeii îşi pierd chipul ICOANA nezugrăvită de mână Naşterea, PRIMA LITURGHIE a Vieţii proprii LAUDA tuturor Sfinţilor MOŞUL. Rememorarea ORIGINILOR Chemarea de taină Intâlnirea cu Pustnicul-Moş Intrarea în Mănăstire Viaţa de Mănăstire Câteva clipe de Pustnicie Marea zi a Călugăriei, Hirotonia şi plecarea la Muntele Athos Pe URME FILOCALICE. PRACTICA Rugăciunii ICONICE REÎNTOARCEREA AVVA şi Ucenicul TAINA Tainelor PRACTICA Rugăciunii ICONICE LITURGHIA IUBIRII INIMA, înfăţişarea PERSOANEI ÎNTÂLNIREA în INIMĂ INIMA, TAINĂ şi GRĂIRE JURĂMÂNTUL PRACTICII GESTUL ICONIC ICOANA de Creaţie TAINE şi Descoperiri DIVIN şi Creaţie PREZENŢA ICONICĂ PRAVILA Pustnicului NEOFIT PRAVILA Pustnicului NEOFIT SÂRAC1A-PUSTIA Duhovnicească Retragerea Duhovnicească PRACTICA neîntreruptă Reguli generale HRANA PÂINEA Pustnicul din Carpaţi Acatistul ICOANEI MAICII DOMNULUI nezugravită de mână, COMOARA Carpaţilor

RECENZII

Spune-ne opinia ta despre acest produs! scrie o recenzie
Created in 0.0215 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.