Manual de scriere creativa. Scriitorul de fictiune

Manual de scriere creativa. Scriitorul de fictiune
Preț: 15,00 lei
Disponibilitate: în stoc furnizor - in stoc
ISBN: 973-47-1313-4
Editura:
Anul publicării: 2012
Pagini: 192

DESCRIERE

Manual de scriere creativa. Scriitorul de fictiune - Nina Munteanu …in prezentul volum, Nina Munteanu aduna anecdote, observatii si sfaturi desprinse din experienta ei personala de scriitoare, furnizandu-le celor decisi sa urmeze o cariera scriitoriceasca intreg instrumentarul necesar reusitei: --exercitii si ponturi, sugestii si pasi de urmat in parcurgerea drumului de la scrierea unui text narativ si pana la publicarea propriu-zisa. …………………….. ...Bickham ne spune că o bună parte din ficţiunea modernă se sprijină pe structura unei scene dintr-un plan arhitectural mai mare; o serie de scene şi urmările acestora susţin intriga într-o poveste ficţională modernă. Această serie de scene „se corelează într-un mod foarte clar pentru a forma o naraţiune mai lungă, cu o dezvoltare liniară de la momentul formulării întrebării din spatele poveştii, până la răspunsul la acea întrebare în punctul culminant al poveştii". •De la creaţia unei scene la cea a unei lumi Cei mai mulţi scriitori vor susţine că scena, iar nu propoziţia sau cuvântul, este cea mai mică componentă - cărămida de bază - a unei poveşti. Scena este parte integrantă a structurii unei intrigi mai mari, care constă într-o serie de scene conectate prin secvenţe de legătură. Dwight Swain, autorul cărţii Techniques of the Selling Writer (Tehnicile scriitorului profesionist), explică felul cum funcţionează această relaţie: •Scenă: obiectiv, conflict, dezastru; •Urmare: reacţie, dilemă, decizie; In capitolul P o să intru în mai multe amănunte legate de parcurgerea acestor etape din structura intrigii. • Paşi în construirea casei tale Jon Robertson oferă aceşti paşi elementari într-un proiect literar: Schema. Este bine să începi cu un plan arhitectural sau, altfel spus, cu un outline. Nu toată lumea scrie după un outline, dar categoric este mai uşor dacă o faci. Şi, în mod contrar cu ce ţi-ar putea spune unii, faptul de a urma un outline nu înseamnă că nu vei mai fi spontan şi intuitiv în scris. înseamnă doar că vei şti mai bine despre ce este vorba în povestirea ta, lucru care te va face mai eficient. Şi care este important în special când lucrezi cu un termen de predare. Excavaţia şi fundaţia. De câte ori n-ai auzit: localizare, localizare, localizare!? Documentarea pe care o faci pentru romanul tău te va ajuta să-ţi duci tema şi intriga acolo unde ar trebui ele să ajungă. Asta înseamnă să-ţi potriveşti decorul, perioada istorică şi circumstanţele cu personajele. Cum ar fi, de exemplu, să-i dai personajului tău un comportament de orăşean din secolul XXI, iar el să evolueze într-o poveste de secol XVIII cu acţiunea plasată în provincie? Incadrarea. Defineşte rolul personajelor tale şi integrează-le în intrigi care să creeze o poveste dezvoltată pe mai multe nivele. Verifică-ţi povestea, motivaţia personajelor şi argumentul intrigii, pentru ca toate acestea să se potrivească cu rezultatele documentării tale. La acest pas, poate vei decide să contopeşti câteva personaje cu roluri redundante sau chiar să elimini o întreagă intrigă secundară pentru a face povestea principală mai limpede. Instalaţia, încălzirea şi electricitatea. Dezvoltă personajele secundare în conformitate cu rolurile lor în intrigă; adaugă detalii la decor. Aşa cum ai nevoie să fii sigur că toate elementele se află în concordanţă, este înţelept să verifici datele cuprinse în carte, ca şi elementele logice ale intrigii, pe care le-ai cercetat atât de grijuliu în faza planificării poveştii. Pereţii interiori. Rescrierea şi redactarea te ajută să-ţi compui acel limbaj impecabil care va „ascunde" munca din spatele naraţiunii şi va crea o poveste fară cusur. în această etapă, trebuie să inspectezi scriitura la nivel de paragraf, propoziţie şi cuvânt, pentru fluenţă, cadenţă şi ton. Măreşte doza de limbaj senzual. încearcă să accentuezi mirosurile, sunetele şi texturile experimentate de protagonist. Tencuiala şi vopsirea. La fel ca în cazul pereţilor interiori, acesta este procesul de şlefuire de care vorbesc scriitorii profesionişti şi editorii; parcurge-ţi casa de câteva ori, ca un inspector. Aceasta este etapa în care eşti atent la tehnicile literare, pentru a crea cea mai bună proză de care eşti în stare; verifică topica şi gramatica, folosirea verbelor active versus utilizarea verbelor pasive, folosirea în abuz a adverbelor. Cititul cu voce tare te poate ajuta. • Construind conform codului Am să enumăr mai jos „codurile de construcţie" pe care Jon Robertson le consideră necesare pentru a scrie o poveste care să reziste în faţa intemperiilor criticilor şi aşteptării cititorilor: 1.Cunoaşte mărimea maximă: cunoaşte scopul poveştii. 2.Pentru o fundaţie solidă, analizează premisa din mai multe puncte de vedere. In felul acesta te asiguri că ai înţeles rolul fiecărui personaj şi al fiecărei scene, ca şi relaţiile de cauzalitate... ……………….. Scriitorul de fictiune este in fruntea bibliografiei obligatorii pentru atelierul de scriere creativa pe care-l tin cu studentii mei. Datorita stilului ei direct, oral si datorita formatului accesibil, cartea se dovedeste un adevarat corn al abundentei de sfaturi practice extrem de folositoare oricarui viitor scriitor, indiferent de varsta. Susan McLemore, M.Ed., Departamentul de arte ale limbajului al academiei Glynn, Georgia, SUA CUPRINS: Prefaţă la ediţia în limba română Introducere A.Arhitectură extraterestră: de la creaţia unei scene la cea a unei lumi B.Începuturi buimăcitoare C.Personaje charismatice D.Bagă doza-n dialog... El spune, ea spune! E.Expunere şi sfârşituri fară sfârşit F.Fă-ţi rost de o muză şi păstreaz-o! G.Defineşte-ţi genul şi treci dincolo de el H.Hotel sau casă - cum să creezi locuri memorabile I.Interviuri şi alte interacţiuni ciudate J. Jocul eroului K. Scrie despre ceea ce ştii, dar nu la kilogram L. Formatul lung, formatul scurt M. Stăpâneşte metafora N. Nu-i aşa că şi rescrii? O. Outline şi sinopsis... De ce te-ai obosi? P. Intrigă cu precizie Q. Scrisori de prezentare şi alte aventuri în Q minor R. Cum să respingi o scrisoare de refuz S. Fii senzual... Şi cum rămâne cu sexul? T. Nu spune, arată U. Uşurează-ţi scriitura: mai puţin înseamnă mai mult V. Vocile din capul tău W. Cine, unde, când şi de ce să ne documentăm X. Foloseşte un limbaj excepţional... dar nu exagera Y. Un y de ieri, de astăzi şi de mâine Z. Zenul unei scriituri pasionate Index

RECENZII

Spune-ne opinia ta despre acest produs! scrie o recenzie

Titluri de același autor

Created in 0.0219 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.