Judecata morala la copil

Judecata morala la copil
Preț: 39,00 lei
Disponibilitate: stoc indisponibil - stoc 0
Editura:
Anul publicării: 2012
Pagini: 456

DESCRIERE

Judecata morala la copil - Jean Piaget …morala copilului ne ajuta sa intelegem intr-un sens pe acea a omului. De aceea, nimic nu este mai util pentru a forma oamenii decat sa invatam a cunoaste legile acestei formari. Jocurile copiilor sunt niste conduite demne de admiraţie. Jocul cu bilele la băieţi, de exemplu, comportă un sistem foarte complex de reguli, adică un întreg cod si o întreagă jurisprudenţă. Dacă vrem să înţelegem ceva din morala copilului, este evident că trebuie să începem prin analiza unor asemenea fapte. Orice morală constă dintr-un sistem de reguli, iar esenţa oricărei moralităţi trebuie căutată în respectul pe care individul îl nutreste faţă de aceste reguli. Regulile morale pe care copilul le învaţă să le respecte le primeste, în cea mai mare parte, de la adulţi, ceea ce înseamnă că le capătă complet elaborate si adesea elaborate nu pe măsura cerinţelor sale si pentru uzul lui, ci o dată pentru totdeauna si prin succesiunea neîntreruptă a generaţiilor adulte anterioare. De aici, dificultatea extremă a unei analize care ar trebui să delimiteze ceea ce provine din respectul copilului pentru părinţii săi. Dimpotrivă, în cazul celor mai simple jocuri sociale ne aflăm în faţa unor reguli elaborate chiar de copii. Puţin importă dacă prin conţinutul lor aceste reguli ni se par „morale” sau nu. În calitate de psihologi, trebuie să ne situăm nu din punctul de vedere al constiinţei adulte, ci din acela al moralei copilului. Or, întocmai ca realităţile denumite morale, regulile jocului cu bile se transmit din generaţie în generaţie si se menţin numai datorită respectului pe care indivizii îl au pentru ele. Singura diferenţă constă în faptul că aici este vorba numai despre raporturi între copii. Copiii care încep să se joace sunt deprinsi treptat, de către copiii mai mari, să respecte legea si, de altfel, ei tind din tot sufletul lor la această virtute, eminamente caracteristică demnităţii umane, care constă în a practica corect uzanţele jocului. Cât despre copiii mai mari, stă în puterea lor să modifice regulile… Înainte de a se juca cu cei de o seamă cu el, copilul este influenţat de părinţii săi. El este supus încă din leagăn unui mare număr de reguli si, înainte de a-si însusi limbajul, devine constient de unele obligaţii. Aceste împrejurări exercită chiar, asa cum vom vedea, o influenţă incontestabilă asupra elaborării regulilor de joc. Dar în cazul instituţiilor ludice, intervenţia adulţilor este totusi redusă la minimum: ne aflăm deci în prezenţa unor realităţi care trebuie clasificate, dacă nu chiar printre cele mai spontane si mai bogate în învăţăminte. Este destul de usor să studiem paralel, în ceea ce priveste regulile de joc, două grupuri de fenomene: 1) practica regulilor, adică felul cum copii de diferite vârste aplică efectiv regulile; 2) constiinţa regulii, adică felul cum copii de diferite vârste îsi reprezintă caracterul obligatoriu, sacru sau decisiv, eteronomia sau autonomia proprie regulilor de joc… CUPRINS: Cuvant inainte Capitolul 1. REGULILE JOCULUI Regulile jocului cu bile Chestionarea si rezultatele generale Practicarea regulii. Primele 2 stadii Practicarea regulii. Stadiul al treilea si al patrulea Constiinta regulii. Primele doua stadii Constiinta regulii. Stadiul al treilea Un alt joc, al fetelor: „Insula ascunsa” Concluzii 1. Regula motorie si cele doua feluri de respect Concluzii 2. Respect pentru grup sau respect pentru persoane Capitolul 2. CONSTRANGEREA EXERCITATA DE ADULT SI REALISMUL MORAL Despre metoda Responsabilitatea obiectiva. Neindemnarile si furtul Responsabilitatea obiectiva. Minciuna Minciuna si cele doua forme de respect Concluzie. Realismul moral Capitolul 3. COOPERAREA SI DEZVOLTAREA NOTIUNII DE JUSTITIE Problema sanctiunii si justitia retributiva Responsabilitatea colectiva si transmisibila Justitia imanenta Justitia retributiva si justitia distributiva Egalitate si autoritate Justitia intre copii Concluzie: notiunea de justitie Capitolul 4. CELE DOUA MORALE ALE COPILULUI SI TIPURILE DE RELATII SOCIALE Indice de nume

RECENZII

Spune-ne opinia ta despre acest produs! scrie o recenzie
Created in 0.0170 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.