Iubesc, deci exist. Teologia arhimandritului Sofronie

Iubesc, deci exist. Teologia arhimandritului Sofronie
Preț: 18,00 lei
Disponibilitate: în stoc furnizor - in stoc
Editura:
Anul publicării: 2013
Pagini: 336

DESCRIERE

Iubesc, deci exist. Teologia arhimandritului Sofronie - Ieromonah Nicholas Saharovarhimandritul Sofronie Saharov (1896–1993), ucenic al Sfantului Siluan Athonitul si pastrator al mostenirii lui duhovnicesti, este una din cele mai importante figuri ale Ortodoxiei secolului XX. Editor al scrierilor Sfantului Siluan, el a lasat in urma sa si o importanta mostenire teologica. Iubesc, deci exist este o prima incercare de situare si evaluare a viziunii teologice a arhimandritului Sofronie pentru a determina dimensiunile contributiei sale originale la aprofundarea teologiei ortodoxe contemporane. Este evidentiat caracterul sintetic al teologiei sale, care integreaza intr-o abordare concreta, organica si vie, pe baza propriei sale experiente duhovnicesti, preocupari si idei din filozofia religioasa rusa, traditia patristica, din monahismul athonit si din teologia ortodoxa contemporana. In centrul acestei sinteze unice se afla notiunea existentei personale sau ipostatice in dimensiunile ei hristologice, trinitare si antropologice aflate in inima Evangheliei si Traditiei Bisericii. Realizare si expresie concreta a Iubirii divine si umane, persoana manifesta asemanarea omului cu Dumnezeu prin indumnezeirea lui, intr-un parcurs ascetic si mistic jalonat inevitabil de experientele paradoxale ale golirii de sine, parasirii de Dumnezeu, ascultarii de un povatuitor harismatic si aducerii-aminte de moarte. La capatul acestor analize, figura arhimandritului Sofronie apare drept cea a unuia din cei mai profunzi teologi ortodocsi ai epocii noastre, creatorul unei sinteze dogmatico-ascetice unice dominate de motivul personalismului existential si de o antropologie spirituala maximalista — sursa de speranta pentru omul dezorientat spiritual al zilelor noastre. Parintele Nicholas Saharov, nepot al arhimandritului Sofronie, doctor in teologie al Universitatii din Oxford, este ieromonah la Manastirea Sfantul Ioan Botezatorul din Maldon, Essex. CUPRINS: Cuvant inainte I. FORMAREA TEOLOGICA A ARHIMANDRITULUI SOFRONIE Rusia (1896-1922) Copilăria şi anii de studenţie / Arhimandritul Sofronie şi Rusia contemporană cu el / Mistica extrem-orientală Paris (1922-1925) . . Intoarcerea la creştinism / Ortodoxia în Paris / Părintele Serghei Bulgakov / Nikolai Berdiaev Muntele Athos (1925-1947) Siluan Athonitul / Corespondenţa cu David Balfour (1932-1946) / Pustia (1932-1947)' Părinte duhovnicesc Intoarcerea la Paris (1947-1959) Arhimandritul Sofronie şi Institutul „Saint-Serge" / Formarea teologică / Arhimandritul Sofronie şi Vladimir Lossky Anglia (1959-1993) Comunitatea monahală / Scrieri teologice / Ultimii ani II. PRINCIPIILE TEOLOGIEI ARHIMANDRITULUI SOFRONIE Principiile gnoseologiei teologice Fundamentul antropologic al cunoaşterii lui Dumnezeu de către om / Revelaţia divină, fundament al răspunsului teologic al omului / Gnoseologia arhimandritului Sofronie / Forme de cunoaştere Originile principiilor teologiei arhimandritului Sofronie Existenţialism şi barthianism? / Arhimandritul Sofronie şi Berdiaev? / Existenţialism sau Tradiţie? / Arhimandritul Sofronie şi theologia la Sfinţii Părinţi Probleme Idealism istoric? / Iraţionalism? / Experienţa mistică - o bază pentru epistemologie? III. PERSOANA - DIVINĂ ŞI UMANĂ O definire dinamică Persoana revelată în Dumnezeu Persoana şi Absolutul divin / Persoana şi Treimea / De la triadologie la antropologie: Hristos Persoana umană Omul mikrotheos / A fi persoană înseamnă a iubi / Iubire până la ură de sine Probleme Un Dumnezeu sau Trei Dumnezei? / Confuzie între creat şi necreat? / Persoana: realitate materială sau spirituală? Contribuţia arhimandritului Sofronie Câteva antecedente în Tradiţie / Originalitatea arhimandritului Sofronie IV. KENOZA Kenoza lui Hristos Kenoza în timp / Kenoza eternă Originile kenotismului arhimandritului Sofronie Kenoza lui Hristos în gândirea rusă / Kenoza la părintele S. Bulgakov / Critica părintelui Bulgakov de către Vladimir Lossky / Poziţia arhimandritului Sofronie / Siluan Athonitul despre kenoză Kenoza omului după arhimandritul Sofronie Exemplul lui Hristos / Kenoza ascetică şi învăţătura despre persoană Liturghia: kenoză şi pleromă Abordarea părintelui Alexander Schmemann: un triumfalism pleromatic / Abordarea arhimandritului Sofronie: dimensiunea kenotică V. CHIP ŞI ASEMĂNARE Arhimandritul Sofronie despre chip şi asemănare Chip şi asemănare ca mod de existenţă / „Chip şi asemănare" a Treimii Originile abordării arhimandritului Sofronie Arhimandritul Sofronie şi tradiţia patristică răsăriteană / Arhimandritul Sofronie şi gândirea rusă despre persoană şi Treime / Unitate trinitară şi sobornost Contribuţia arhimandritului Sofronie Arhimandritul Sofronie şi ruşii / Treimea şi comunitatea monahală Probleme Perihoreza şi persoana umană / Universalism versus ecleziologie / Adamul întreg şi origenismul VI. INDUMNEZEIREA OMULUI Arhimandritul Sofronie şi îndumnezeirea omului Indumnezeirea: potenţialul ultim al omului / Rădăcinile maximalismului arhimandritului Sofronie: părintele S. Bulgakov? / Rădăcinile maximalismului: Tradiţia? Indumnezeire şi persoană Dinamismul îndumnezeirii ipostatice / Persoana în pleromă. Indumnezeire prin „luarea în sine a tot şi a toate" / Persoana în kenoză: îndumnezeire prin golirea de sine VII. PĂRĂSIREA DE CĂTRE DUMNEZEU Părăsirea de Dumnezeu şi neopalamismul lui V. Lossky Părăsirea kenotică de Dumnezeu / Interpretarea dată Sfântului Grigorie Palama de V. Lossky / Arhimandritul Sofronie şi „palamismul ipostatic" Părăsirea de Dumnezeu la arhimandritul Sofronie Exemplul lui Hristos: Gheţimani şi Golgota / învăţătura despre cele trei etape ale vieţii ascetice / Integrarea teologică a părăsirii de Dumnezeu Originile învăţăturii despre părăsirea de Dumnezeu a arhimandritului Sofronie Arhimandritul Sofronie şi Sfântul Ioan al Crucii? / Arhimandritul Sofronie şi gândirea rusă? / Arhimandritul Sofronie şi tradiţia patristică despre părăsirea de Dumnezeu VIII. ASCULTAREA Paternitate harismatică şi ascultare în Tradiţia răsăriteană Tradiţia patristică / Scurt istoric al tradiţiei / Practica ascultării de un „bătrân" harismatic / „Stăreţismul" în Rusia şi criza lui Arhimandritul Sofronie despre ascultare şi „stăreţism" Principiul de operare al „stăreţismului" / Libertate faţă de şi libertate pentru / „Stăreţismul" ca sacrament Arhimandritul Sofronie despre ascultare şi persoană Ascultare şi Treime / „A lua în sine" la arhimandritul Sofronie şi Dostoievski / Ascultare şi disciplină / Libertate şi ascultare IX. ADUCEREA-AMINTE DE MOARTE Aducerea-aminte de moarte în tradiţia creştină Aihimandritul Sofronie şi tipurile aducerii-aminte de moarte Primul tip: aducerea-aminte de moarte ca experienţă intelectuală şi rădăcinile ei / Al doilea tip: aducerea-aminte de moarte ca stare mistică Arhimandritul Sofronie şi Părinţii despre aducerea-aminte de moarte Sfântul Ioan Scărarul despre cele două tipuri de aducere- aminte de moarte / Sfântul Isaac Sirul şi cele două tipuri de aducere-aminte de moarte Contribuţia arhimandritului Sofronie: aducerea-aminte de moarte şi persoana MOŞTENIREA TEOLOGICA A ARHIMANDRITULUI SOFRONIE Testamentul arhimandritului Sofronie Bibliografie

RECENZII

Spune-ne opinia ta despre acest produs! scrie o recenzie
Created in 0.0229 sec
Acest site folosește cookie-uri pentru a permite plasarea de comenzi online, precum și pentru analiza traficului și a preferințelor vizitatorilor. Vă rugăm să alocați timpul necesar pentru a citi și a înțelege Politica de Cookie, Politica de Confidențialitate și Clauze și Condiții. Utilizarea în continuare a site-ului implică acceptarea acestor politici, clauze și condiții.